ÜÇÜNCÜ DEVÂ
Ey tahammülsüz (sabırsız) hasta! İnsan bu dünyaya
keyif sürmek ve lezzet almak için gelmediğine, mütemadiyen (devamlı olarak)
gelenlerin gitmesi ve gençlerin ihtiyarlaması ve mütemadiyen (devamlı olarak)
zeval (kaybolup
gitme,yok oluş) ve firakta (ayrılık) yuvarlanması şahittir.
Bu Devada büyük islam alimi Bediüzzaman
Said Nursi Hazretleri diyor ki:
Ey tahammülsüz hasta diye başlıyor.
Devaların başındaki hitap aslında O DEVANIN FİHRİSTİdir.. Mesela bu devada Hz.
Bediüzzaman, hastanın hastalığına neden tahammül edemediğini açıklayıp çözüm
yolunu bildirecek.
Evet hastanın neden tahammül edemediği ilk
cümleden anlaşılıyor. İnsan bu dünyaya KEYİF sürmek ve lezzet almak için
gelmediğine,,,, Evet çoğu hasta ve
engelli bu yüzden hastalığını kabullenmekte zorlanıyor.
Çünkü bakıyorki etrafındaki herkes
sağlıklı; geziyor, eğleniyor, evleniyor; BEN NEDEN YÜRÜYEMİYORUM, GÖREMİYORUM,
gibi düşüncelerle hayata sadece zevk sürmek için geldiğimizi ZANNEDİYOR, diyor.
Ve bu düşüncenin yanlışlığını şahit
getirerek anlatıyor. Sürekli gençlerin yaşlanması ve sürekli ölümlerin olması,
insanın hayata sadece lezzet için gelmediğine şahittir, diyor. Yoksa neden
ölelim ki…
Hem insan, zîhayatın (hayat sahibi yaratılmışların)
en mükemmeli, en yükseği ve cihazatın (organların) en zengini, belki
zîhayatların (canlıların)
sultanı hükmünde iken, geçmiş lezzetleri ve gelecek belaları düşünmek vasıtasıyla,
hayvana nisbeten en edna (basit, değersiz) derecede, ancak kederli ve meşakkatli (sıkıntılı, zahmetli)
bir hayat geçiriyor.
Eğer hasta insan sürekli geçmişi düşünürse,
(eskiden sağlıklı iken hersene denize giderdim gibi mesela) ve sürekli geleceği
düşünürse (hastalığımın sonu nolacak, ölür müyüm acaba gibi.) , …
Böyle yaparsa hayvandan daha değersiz olur
ve sıkıntılı bir hayat yaşar, diyor. Çünkü Allah insanı en güzel şekilde
yaratmıştır, yaratılmışların sultanıdır; Bunları düşünmesin, demek istiyor
Bediüzzaman Hazretleri…
Demek insan bu dünyaya yalnız güzel yaşamak için ve
rahatla ve safâ ile ömür geçirmek için gelmemiştir. Belki azîm (büyük ve değerli)
bir sermaye elinde bulunan insan, burada ticaret ile ebedî, daimî bir hayatın
saadetine çalışmak için gelmiştir.
Sonra hayatın gayesini açıklıyor. İnsan bu
dünyaya TİCARET yapmak için gelmiştir. Sonsuz bir hayatı burada kazanacak,
diyor. Ne verecek ne alacak?
Allah her insana dünyaya gelirken bir
sermaye vermiştir. BU SERMAYE ÖMÜR
DAKİKALARIDIR. Bu sermaye ile ticaret yapacak ve sonsuz cennet hayatı
kazanacak inşallah.
Yani ömrünün beş dakikasını harcayıp namaz
kılacak, karşılığında ahiretin para birimi olan SEVAPlar alacak inşallah. Ve o
biriktirdiği sevaplarla cennette sonsuza kadar mutlu bir hayat yaşayacak
inşallah.
Onun eline verilen sermaye de ömürdür. Eğer hastalık
olmazsa, sıhhat ve âfiyet gaflet verir, dünyayı hoş gösterir, âhireti
unutturur. Kabri ve ölümü hatırına getirmek istemiyor. Sermaye-i ömrünü bâd-ı
hava boş yere sarf ettiriyor. (Hastalık olmasa insan, Nefis rüzgarına kapılıp ömür sermayesini
boşa harcar.)
İnsan HİÇ
HASTA OLMASA ve hep sağlıklı olsa, ölümü ve ahireti unutup gafletle
dünyaya dalar. Çünkü Allah insanı, unutmaya meyilli yaratmıştır.
Bu gafletin neticesi ölümden korkar ve
ölümü hatırlamamak için nefsin arzularına kapılır ve ömür dakikalarını oyun,
eğlence, haram ve günahlarla boş yere tüketir.
Hastalık ise, birden gözünü açtırır. Vücuduna ve
cesedine der ki: "Lâyemut (ölümsüz) değilsin, başıboş değilsin, bir vazifen
var. Gururu bırak, seni Yaratanı düşün, kabre gideceğini bil, öyle
hazırlan."
İnsan hastalandığında aslında ne kadar
aciz, zayıf, güçsüz olduğunun farkına varır. Gafletle dünyaya daldığını, hasta
olması bildirir. Çünkü hiç ölmeyecek gibi yaşıyordu.
Böylece hasta insan, bir ibadet olan ‘ölümü
düşünmeyi’ aklından hiç çıkarmaz ve ölüm sonrası, yani asıl hayat ahiret
hayatını kazanmak için ömür dakikalarını ibadetle değerlendirir.
İşte ticaret budur. Ömür dakikalarımızı
verip cenneti satın alıyoruz. Allah öyle merhametliki, ömrümüzü O verdi zaten,
sadece irademizi serbest bıraktı. Ki özgür irademizle ibadeti seçelim inşallah.
Aslında Allahu Teala ibadetimizin şekline değil, kalbimizin temizliğine ve
gayretimize bakıyor.
İşte hastalık bu nokta-i nazardan (bu bakış açısından)
hiç aldatmaz bir nâsih (nasihatçi) ve ikaz edici bir mürşiddir. (yol gösterici rehber)
Ondan şekvâ (şikayet)
değil, belki bu cihette (bu yüzden) ona teşekkür etmek, eğer fazla ağır gelse
sabır istemek gerektir.
Ve Hz. Bediüzzaman bu son cümlede, hasta
oldum diye sızlanmasın, üzülmesin; aksine, ahirete hazırlanması için
milyonlarca sağlıklı insan içinden kendisini SEÇİP hastalık verdiğinden dolayı
Allah’a TEŞEKKÜR etsin, diyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder